tirsdag den 3. august 2010

Marjatta Gårdmejeri

Sydsjællandsk bondelandskab

Jeg har en svaghed for råmælk - altså mælk der hverken er pasteuriseret eller homogeniseret -, men det er stort set umuligt at opdrive, hvis der ikke bor en venlig mælkebonde i nærheden, som vil sælge ved stalddøren. På et tidspunkt var det muligt at købe det på Frederiksberg (København) foran rådhuset hver lørdag formiddag, men jeg ved faktisk ikke om det længere er muligt. Heldigvis har jeg nu fundet et yderst værdigt alternativ: Marjattas lavpasteuriserede biodynamiske mælk. Et glas af deres sødmælk svarer fuldstændig til mine forventninger om et godt glas mælk. Desværre opdagede jeg den først efter jordbærsæsonen. Den ville ellers have været perfekt og det havde ikke været nødvendigt at spæde op med fløde. Til mit store held ligger Strandhøjgård , hvor mælken produceres, på ruten fra motorvej til sommerhus, så nu er det bare at dreje ind på vejen.

Strandhøjgård
Sjoltevej 25
4733 Tappernøje

Der er også andre mejeriprodukter i køleskabet. For eksempel en særlig dejlig ost. Husk kontanter!

Strandhøjgård hører ind under Marjatta, som er en selvejende institution for udviklingshæmmede. Institutionen har forskellige afdelinger fordelt på Sydsjælland.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)